Cykl filmów szkoleniowych pod nazwą “Akademia Dobrego Tematu” koncentruje się wokół kilku zagadnień, m.in:
– Czym jest profilaktyka i jaka jest aktualna kondycja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży?
– Jak dbać o swój dobrostan będąc nauczycielem pracującym z młodzieżą?
– Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z używaniem Internetu i technologii cyfrowych?
– Jak rozpoznać sygnały świadczące o problemach ze zdrowiem psychicznym i jak na nie reagować?
Oprócz filmów dotyczących teorii, opracowaliśmy również 2 filmy ukazujące obsługę programu od strony praktycznej, w których przedstawiamy strukturę programu oraz instruujemy, jak się poruszać po platformie programu “Dobry Temat”.
Przygotowaliśmy także film dla rodziców dzieci, które wezmą udział w programie “Dobry Temat”. Film ma wyposażyć ich w wiedzę na temat dbałości o własny dobrostan psychiczny oraz jest podpowiedzią, jak rodzice mogą wspomóc realizację programu “Dobry Temat” we własnym domu.
Program został opracowany w taki sposób, że to nauczyciel może zadecydować o swoim zaangażowaniu w jego realizację. Z materiałem filmowym można pracować poprzez odtworzenie całych filmów lub ich fragmentów i uzupełnianie ich samodzielnym prowadzeniem części warsztatowej zajęć.
Filmy ułożono zgodnie z następującym schematem: najpierw jest prezentowana część teoretyczna, następnie wyświetla się komunikat „Możesz zatrzymać film w tym momencie”, po którym następuje moduł z aktywnościami proponowanymi przez Jaśka Melę (prowadzącego), a na końcu jest podsumowanie. Szczegółowe informacje dotyczące pracy z poszczególnymi odcinkami zawarto w scenariuszach pracy z filmem.
Praca z materiałem filmowym
– Odtwarzanie filmów uzupełniane omówieniem
Program można zrealizować poprzez odtworzenie całych filmów. Wówczas bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do refleksji nad poruszanymi zagadnieniami. Można nawiązywać do tematów programu, np. podczas lekcji wychowawczych zadając młodzieży pytania o to, czy któreś z treści były interesujące lub poruszające. Warto skorzystać z sytuacji z życia klasy i pytać uczniów, na ile wskazówki z odcinka pomagają im lepiej sobie poradzić z doświadczaną sytuacją.
Zajęcia realizowane w ten sposób z założenia trwają 45 minut.
– Odtwarzanie fragmentów filmów i uzupełnianie ich samodzielnie prowadzonymi aktywnościami
Bardziej aktywizującą formą prowadzenia zajęć – zarówno dla uczniów i dla nauczyciela – jest takie prowadzenie programu, w którym realizator odtwarza fragmenty filmu, a następnie realizuje część warsztatową zajęć. To wiąże się z koniecznością drukowania (lub powielania) wybranych materiałów. W scenariuszu pracy z filmem wskazano, w której minucie go wyłączyć, uruchomić ponownie oraz które materiały dodatkowe należy dostarczyć uczniom podczas zajęć. Zajęcia zostały zaplanowane do zrealizowania w 45 minut. Wskazano też, ile czasu mniej więcej powinny potrwać poszczególne aktywności/ćwiczenia. Zadaniem osoby prowadzącej jest dbanie o to, by czas realizacji programu nie był ani za krótki, ani za długi.
Rekomendujemy samodzielne prowadzenie aktywności, ponieważ takie rozwiązanie daje szansę na dodatkowe ćwiczenie umiejętności interpersonalnych w zespole klasowym oraz daje możliwość dostosowania ćwiczeń do rytmu aktywności w klasie poprzez wydłużanie bądź skracanie czasu wykonywania poszczególnych aktywności.