Czym jest projekt Dobry Temat?
„Dobry Temat” to profilaktyczny program dla młodzieży składający się z 10 lekcji video trwających po 35 minut. Lekcje są urozmaicone scenkami i ankietami, a prowadzi je podróżnik Jan Mela.
Dla jakiej grupy wiekowej jest program?
Program jest adresowany do młodzieży w wieku 14-19 lat, tj. uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów szkół oraz klas 7 i 8 szkół podstawowych
Jakie tematy poruszane są w trakcie lekcji?
Program porusza tematy wyznaczania celów, współpracy, zarządzania emocjami oraz radzenia sobie z przemocą i uzależnieniami. Więcej informacji dostępne jest tutaj.
Najczęściej zadawane pytania
W tej sekcji odpowiadamy na najczęstsze wątpliwości dotyczące programu. Zawiera ona informacje o strukturze, tematyce oraz grupie docelowej programu.
Dodatkowo, użytkownicy znajdą tam wyjaśnienia technicznych aspektów korzystania z platformy, takich jak logowanie czy anonimowość. Ponadto, dostarczane są informacje o wsparciu dla nauczycieli, w tym o dostępnych szkoleniach i materiałach dydaktycznych.
SEKCJA 1
O Programie
„Dobry Temat” to Program Profilaktyki Uniwersalnej dla młodzieży w wieku 14-19 lat, składający się na cykl 10-ciu lekcji w formacie video. Każda lekcja trwa około 35 minut i jest przeplatana scenkami rodzajowymi nawiązującymi do tematyki lekcji i interaktywnymi ankietami mającymi za zadanie zaktywizowanie odbiorców. W trakcie programu prowadzący Jan Mela – podróżnik, zdobywca dwóch biegunów, wprowadza słuchaczy w temat odcinka. Każdy odcinek został przygotowany w ciekawej, vlogowej formule, która jest dla młodzieży znajoma, przystępna i atrakcyjna.
Poza lekcjami tematycznymi, program zawiera również 2 lekcje ewaluacyjne dla uczniów (na początek i koniec programu) a także lekcję dla rodziców, która porusza kwestie współpracy rodziców i wychowawców na rzecz młodzieży.
Program “Dobry Temat” odpowiada na rozwojowe potrzeby młodzieży w tym przedziale wiekowym, ale też spełnia wszystkie warunki stawiane przed skutecznymi programami profilaktycznymi. Aktualnie jesteśmy w trakcie formalnego procesu uzyskania statusu programu rekomendowanego. Program jest objęty regularnym badaniem skuteczności (ewaluacją), zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Program “Dobry Temat” jest adresowany do młodzieży w wieku 14-19 lat tj. uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów szkół – zarówno szkół ogólnokształcących, zawodowych jak i branżowych oraz klas 7 i 8 szkół podstawowych. Program skierowany jest do placówek publicznych oraz prywatnych.
Pośród tematów, jakie poruszane są w trakcie Programu są takie zagadnienia jak: wyznaczanie celów, współpraca i komunikacja, rozwiązywanie problemów, zarządzanie emocjami, radzenie sobie z przemocą i uzależnieniami.
Więcej informacji znajduje się tutaj.
Program wzmacnia tak zwane czynniki chroniące (czyli czynniki warunkujące zdrowie psychiczne i dobre funkcjonowanie młodzieży), które mają charakter uniwersalny. Są to między innymi: poczucie własnej wartości, kultywowanie pasji i umiejętności wyznaczania oraz osiągania celów, umiejętność komunikacji czy zarządzania emocjami. Nie dotyka on kwestii światopoglądowych, lub takich co do których istniałby spór w doktrynie profilaktycznej.
W ramach współpracy i wdrażania programu “Dobry Temat” w placówce edukacyjnej zostaje dla Państwa zrealizowany następujący pakiet usług:
– nauczyciele przechodzą cykl 6 szkoleń, który wyposaża ich w wiedzę oraz praktyczne narzędzia do pracy z młodzieżą, a także dzięki któremu nabywają niezbędne kompetencje do wdrażania programu w szkole. Każdy nauczyciel, który ukończy szkolenie otrzyma certyfikat potwierdzający zdobycie nowych umiejętności,
– udostępnienie 10 lekcji tematycznych oraz materiałów profilaktycznych, które wyposażą młodzież w kompetencje do radzenia sobie z trudnościami rozwojowymi,
– przeszkolenie rodziców w zakresie współpracy z wychowawcami na rzecz młodzieży,
– przeprowadzenie ewaluacji wdrażania programu oraz przygotowanie rekomendacji do dalszej realizacji działań profilaktycznych.
Nauczyciele otrzymują konspekty wraz z gotowymi materiałami do prowadzenia wszystkich lekcji wychowawczych.
Nauczyciel wdrażający program ma rolę głównie nadzorującą oraz wspierającą. Dba o odpowiedni bieg programu, jego harmonogram, nadzoruje proces wypełniania ankiet czy o zbudowanie odpowiedniej atmosfery i nastawienia uczniów, które wspomoże oddziaływanie profilaktyczne. Część merytoryczna programu jest w całości dostarczona przez treści wideo, jednak zachęcamy aby nauczyciel – w miarę możliwości – rozwijał poruszane wątki, prowokował dyskusje, weryfikował oddziaływanie programu czy przypominał o zadaniach domowych.
Każda szkoła przystępująca do realizacji Programu może liczyć na wsparcie w postaci dedykowanego Opiekuna oferującego wsparcie i opiekę na każdym etapie realizacji Programu w aspekcie technicznym, formalnym, organizacyjnym – czy nawet merytorycznym – przekazując Państwa pytania odpowiednim ekspertom.
W tym momencie nie ma możliwości dołączenia do programu bezpłatnie. Szkoły zainteresowane realizacją programu zapraszamy do kontaktu z Przedstawicielem Fundacji (tel. 577 700 914), który poinstruuje Państwa jak ubiegać się o dofinansowanie z gminy lub środków samorządowych, które pokryją koszty wdrożenia programu.
SEKCJA 2
Przebieg programu
Po przystąpieniu szkoły do Programu, na Platformie utworzone zostają konta dla Realizatorów Programu oraz przydzielone tokeny dla uczniów. Realizatorzy Programu przystępują do cyklu szkoleń, po zakończeniu którego rozdysponowują tokeny uczniom. Następnie do szkoły przybywa Trener Dobrego Tematu, aby przeprowadzić ankietę ewaluacyjną na początek Programu (tzw. lekcję zerową). Po jej przeprowadzeniu rozpoczyna się realizacja 10-ciu lekcji tematycznych. Na koniec uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną na koniec programu. Po otrzymaniu odpowiedzi z obu ankiet, specjalista ds. ewaluacji rozpoczyna etap przygotowania raportu ewaluacyjnego dla szkoły / klasy.
Rekomendujemy użycie smartfonów. Przygotowane przez nas ankiety dostosowują się do wielkości ekranu, na którym są wyświetlane. Dzięki temu młodzież może pracować z Programem w dowolnym miejscu i czasie oraz przeglądać treści na platformie.
Nie.
Jednym z wielu atutów Dobrego Tematu jest jego anonimowość i zaufanie, jakim darzą nas uczestnicy Programu. Rozpoczynając Program deklarujemy uczniom, że ankiety są anonimowe i dlatego chronimy ich prywatność. Nauczyciele mogą liczyć na raport ewaluacyjny po zakończeniu Programu, w którym szczegółowo opisujemy jaka jest kondycja uczniów, jak zmieniła się ona w trakcie trwania Programu, oraz jakie działania z zalecamy wdrożyć w codziennej pracy z młodymi ludźmi.
Tak – wskazane jest, aby realizować odcinki w sugerowanej kolejności. Ich kolejność nie jest przypadkowa – eksperci opracowujący merytoryczną treść programu ułożyli ją w taki sposób, aby była jak najskuteczniejsza. Program rozpoczyna się od zagadnień dotyczących wyznaczania celów, poczucia własnej wartości, godności czy komunikacji stopniowo przechodząc do trudniejszych zagadnień takich jak przemoc czy uzależnienia. W międzyczasie zaś uczestnik programu buduje więź z prowadzącym występującym na ekranie.
Nie ma natomiast przeciwwskazań, aby powtórzyć poszczególne odcinki po zakończeniu biegu programu lub omawiać albo uzupełniać je w ramach dodatkowych dyskusji z uczestnikami. Jest to nawet wskazane!
Program może prowadzić każda osoba, która przejdzie szkolenie merytoryczne oraz techniczne. Rekomendujemy, by program prowadzili wychowawcy klas w ramach godzin wychowawczych, jeśli jednak pojawiają się u Państwa inne możliwości prosimy skonsultować je z przydzielonym Opiekunem Placówki.
Tak – główny nacisk w programie położony jest na postać prowadzącego program Jana Melę, który przeprowadza uczestnika przez poszczególne tematy. Nauczyciel ma funkcję nadzorującą i uzupełniającą, a więc jego zmiana nie powinna wpłynąć na skuteczność programu.
Tak.
Każda klasa, która zrealizuje w pełni Program Profilaktyczny ‘Dobry Temat” otrzyma przygotowany przez zespół Fundacji raport ewaluacyjny wraz z rekomendacjami do dalszej pracy z młodymi ludźmi.
Polecamy, aby korzystać ze wszystkich materiałów jakie są dostępne na platformie “Dobry Temat” oraz udostępnionych pomocy dydaktycznych (scenariuszy programowych oraz konspektów zajęć), czy podręcznika programu “Dobry Temat” autorstwa doktora Wiesława Poleszaka.
Zapraszamy także na social media programu “Dobry Temat”, gdzie pojawiają się różne dodatkowe pomoce dydaktyczne i wskazówki. Zachęcamy również do zapisania się do naszego newslettera, gdzie informujemy na bieżąco o dodatkowych warsztatach, webinarach czy opracowanych przez nas materiałach związanych z profilaktyką.
SEKCJA 3
Platforma / kwestie techniczne / tokeny
Oczywiście, że tak.
Realizacja Programu poprzedzona jest specjalnym szkoleniem dla nauczycieli. Szkolenia odbywają się on-line, dzięki czemu można je realizować w dowolnym czasie i miejscu z dostępem do Internetu.
Szkolenia odbywają się w formie zdalnej.
Nauczyciele, którzy w przyszłości będą realizować Dobry Temat, logują się na platformie i w ustalonym z Opiekunem Szkoły terminie, odbywają szkolenie on-line. W razie nieobecności szkolenia są udostępnione Państwu online. Dostęp do szkoleń jest nieograniczony, więc można je realizować w dowolnym czasie i miejscu z dostępem do Internetu. Dodatkowo, każdy z Realizatorów po ukończeniu szkoleń (części praktycznej i teoretycznej) otrzymują Certyfikat Uczestnictwa.
Tokeny to inaczej klucze – kombinacje znaków np. Xwbyqjfh44Znvu3gf7Ji, dzięki którym uczniowie będą mogli w sposób bezpieczny i całkowicie anonimowy logować się do ankiet znajdujących się na platformie. Tokeny zostaną przesłane do Realizatorów, a następnie za ich pomocą przyporządkowane uczniom (warto w tym miejscu podkreślić, że przyporządkowanie tokenu do ucznia nie daje możliwości powiązania danych osobowych ucznia z tokenem na platformie). Do archiwizacji przydzielonych tokenów, przekażemy Państwu dedykowany plik.
Tokeny nie mogą nie działać.
Zazwyczaj przyczyną braku dostępu do ankiet, mimo wpisywanego tokenu jest inna – najczęściej jest to udostępnianie linka do ankiety z innego miejsca na stronie niż jest to rekomendowane. Szczerze zachęcamy do pełnego przejścia szkoleń, które umożliwią uniknięcie błędnych udostępnień oraz – w razie problemów – do kontaktu z przydzielonym Opiekunem placówki.
Przed rozpoczęciem przydzielania tokenów uczniom rekomendujemy zarchiwizowanie tokenów w specjalnym pliku: do wglądu tutaj. W przypadku utraty tokenu, pozwoli to na jego szybkie odzyskanie.
W razie jakichkolwiek problemów technicznych, należy skontaktować się z przydzielonym Opiekunem szkoły z ramienia Fundacji lub wysłać wiadomość na adres e-mail helpdesk@dobrytemat.pl.
KONTAKT
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?
Formularz kontaktowy
Wypełnij formularz kontaktowy na naszej stronie internetowej – odpowiemy tak szybko jak to możliwe.
Dostępny jest tutaj.
ul. Krakowska 32, Opole
Chętnie odpowiemy na Twoje pytania przy filiżance wyśmienitej kawy – mamy najlepszą 🙂
dobrytemat@wyplyn.pl
Możesz też skontaktować się z nami mailowo. Na wiadomości naprawdę staramy się odpowiadać na bieżąco 🙂